kolmapäev, 6. november 2013

Kommunikatsioonist poliitikas ja võrguühiskonnas

Hei-hei kõigile taaskord!:)
Panin kirja mõned mõtted, mis Kaja Tampere esimeses loengus tekkisid.

Kommunikatsioon on oluline igas eluvaldkonnas. See, kuidas ja mida inimesed kommunikeerivad, loob nende maine. Manuel Castells väidab, et poliitika baseerub sotsialiseeritud kommunikatsioonil, millel on võime mõjutada inimeste mõtteid ning peamine kommunikatsioonikanal inimeste ja poliitika vahel on messimeedia, eelkõige televisioon. Meedia pole ainus võimukandja, kuid see moodustab sellest väga suure hulga. Manuel Castells mainib ka seda, et kõige võimsam, kuid samas lihtsam sõnum, mis inimestele kohale jõuab on just nimelt pilt, millele on siis lisatud mingi lugu kõrvale. Kui nüüd järele mõelda, siis tegelikult ju ongi nii, et pilt ütleb väga palju. Lugedes ajalehti, pöörab enamik eestlase kohe lehte, kui näevad mingit Savisaare reklaami või temaga seonduvat uudist. Savisaare puhul kehtib ka eelnevalt mainitud väide, et meedia maalib avalikkusele kõneldavast isikust pildi. On ju tõsi, et see, mis meedias räägitakse, jääb inimestele kõige paremini meelde ning seda loodud mainet peetakse kõige usaldusväärsemaks. Naljakas on aga see, et inimesed isegi ei pruugi tunda seda inimest, kuid tänu meedia manipulatsioonile on neil tekkinud teatud eelarvamused. Ma ei õigusta siin mitte Savisaart, vaid pigem üritan selgitada, et minu arvates pole see päris õige, et me usume ajaleheartikleid jms ning seeläbi mõistame avaliku elu tegelasi tihtipeale  hukka. Igatahes, minu pika ja segase jutu point on kokkuvõtlikult see, et meedial on palju võimu, aga tegude(sõnade) eest ei vastutata. Vahel lihtsalt juhtub nii, et loohimuline ajakirjanik satub mingi äparduse otsa ning kirjutab sellest rutuga artikli tagajärgedele mõtlemata. Ajakirjanik saab veidi tähesära, aga see, kellest kirjutati saab tihti vaid negatiivset tagasisidet. On olnud ka olukordi, kus ajakirjanikud on pidanud artikli tagasi võtma, vabandama kellegi ees ning kirjutama uue loo, aga inimestele jääb meelde see, mida esimesena kuuldi ning enam ei huvituta sellest, mis teisejärgulisena meediasse ilmub. Seega, meedia omab tõesti väga suurt hulka võimu. Mida aga meedial vaja teha on, selle asemel, et kirjutada magusaid kuulujutte? On ju ütlus, et enne mõtle, siis ütle ehk vastutamiseni on veel pikk maa jäänud.

Viimasel dekaadil on tõusnud internetikasutajate arv ühe miljardini ja mobiilikasutajate arv kahe miljardini, mis tähendab, et säärane massikommunikatsioon liigub ainult tõususuunas (Castells 2007: 246). Aga kuhu see meid viib? Olles sõpradega õhtut veetmas, olles reisil, sünnipäeva tähistades või ükskõik, mida tehes,  on inimestel viimasel ajal tekkinud komme pildistada kõike ja „eputada“ pildimaterjaliga kas Instagramis, Twitteris või Facebook’is. Üha enam panen tähele neid inimesi, kes restoranis süües oma kaunitest praadidest nutitelefoniga pilte teevad ja see hakkab vaikselt häirima. Mina tunneksin end kohtlaselt, kui teeksin sõpradega koos väljas olles oma toidust pilti ja lisaksin selle sotsiaalmeediasse. Ma saan aru, et taldrik võib väga-väga ilus ja maitsev välja näha, aga see pole selle mõte ju. Esiteks, see peaks olema kvaliteetaeg sõprade seltsis, mitte nutitelefoni seltsis. Teiseks, ma ei mõista, mis see su Facebook’i sõbralistile kasulikku juurde annab?! See on pigem nagu sotsiaalmeedia reostamine, kui kaunistamine. Öeldakse küll, et üks hea pilt võib öelda tuhat sõna, aga neid sõnu, ja just harivaid, kasulikke sõnu,  oleks rohkem vaja. Kommunikatsioon peaks toimuma siiski inimeste vahel, minu nägemuse järgi, ning sellesse ei pea ju alati kaasama kõiki internetikasutajaid. Praegu toimuks nagu mingi revolutsioon, kõik asjad vahetatakse tehnoloogia vastu välja. Võtame kasvõi ajalehed – ka nende paberkandjal ilmuvad väljaanded on väljasuremisohus. EPL-Delfi-Maaleht-Ekspress digilehe toimetusse tehtud visiit näitas, et ka nemad on omadega hädas. Arvatavasti ei ole varsti tarvis paberlehtedele raha raisatagi (kuigi see on märksa odavam, kui kõik see arvutiga tehtav värk), sest inimesed on kolinud online-lehtedele. Kui lehtedest veel kaugemale mõelda, siis asjade soetamiseks ei pea end isegipoodi vedama, ka seda saab kodus arvuti taga teha, sest peaaegu igal edukamal firmal on oma e-poed. Samas pole kunagi halba ilma heata, ja vastupidi. Olles täna suhtekorralduse teooriate loengus, mida annab Päivi Tirkkonen, sain ka tõestust, et kiire sotsiaalmeedia areng võib vahel anda ka midagi kasulikku. Päivi tõi näite oma ühest kolleegist Helsingis, kes kirjutas magistritöö ning juhuslikult leidis ühe raamatu, mis oli kirjutatud samal teemal tema magistritööga. Lähemal uurimisel tuli välja, et see raamat on plagiaat, sest see oli kirjutatud põhimõtteliselt samade sõnadega, nagu tolle kolleegi magistritöö. Päivi kolleeg jagas seda siis Facebook’is ning kõigest kolme tunniga oli uudis meedias, raamat võeti müügilt ära ning alustati uurimist. Seega mingis mõttes on selline kiire sotsiaalmeedia kasutamise tõus isegi kasulik, aga seda ilmselt ainult eranduhtudel. Kuskil Twitteris ennast väga targemaks ei loe.

Aga need on kõigest minu mõtted, mis ma oskasin kirja panna. Selleks, et siin diskussiooni arendada, ootan ka teiste arvamusi ja kriitikat.